lördag 30 januari 2021

Kofta med stil / Stylish cardigan

Koftan som kom till för att jag hade garnet. 
Garnet som skulle bli en tröja och blev en tröja, men... som blev helt fel för mig. Så jag repade upp den och blev med garn. 
Rowan Felted Tweed Aran är ett både rustikt och elegant tweedgarn. Ett garn som jag verkligen ville att skulle bli något fint.
Och det blev det.

A cardigan that came to be because I had the yarn. A yarn that was first a sweater that I unravelled. So there I was with this rustic and classy tweed yarn. And here I am with this rustic and classy cardigan or maybe jacket.

Tempt, Kim Hargreaves



Det här är en kroppsnära kofta som är så bra formgiven att den nästan ser ut som och sitter som en kavaj. 
Den sitter perfekt på min kropp. Att den är kroppsnära gör att den också sitter bra under jacka och kappa. 
Jag följde mönstret för storlek L men övre delen och axlar för storlek XL. Jag använde mig också av förkortade varv för axelavmaskningen och stickade ihop axelsömmen. Jag gjorde alla stycken något längre och så stickade jag allt utom kragen med samma stickstorlek. (I mönstret kan man byta till tunnare stickor för att ännu mer forma midjan.) Jag valde också att göra något färre knapphål. I en lokal butik hittade jag knappar som passade riktigt bra.
Först var jag tveksam till kragen men jag ändrade mig och är nu mycket nöjd med min stiliga kofta.

This is a body-hugging garment. It's very well designed and fits like a jacket. Its close to the body-shaping makes it fit perfectly under jackets and coats.
I followed the pattern for size L for the body and size XL for the shoulders. I used german shortrows for the shoulder shaping and three-needle bind-off for the shoulders. I knitted the body and sleeves a bit longer and I used one needle size throughout the pattern. (In the pattern you can use smaller needles to even more shape the waist.) I also chose fewer buttonholes. In a local shop I found buttons that go perfectly with the yarn. 
At first I had doubts about the collar but I changed my mind and now I'm very pleased with my stylish cardigan.

Rowan Felted Tweed, 724 Heather. 
Garnet är en blandning av merino, alpacka och viskos.
Som stickat material ger det ett rustikt och ledigt elegant intryck. 

The yarn is a mix of merino, alpaca and viscose. As knitted the material gives a rustic and classic easy impression.


En kofta som ger mig en varm och värdig känsla.

A cardigan that gives me a warm and worthy feeling.

Garn och beskrivning finns hos Wincent
Norrtullsgatan 27, Stockholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar