söndag 10 januari 2021

Mina / My WIPs och UFOs


Nu är vi en liten bit in på det nya året och äntligen får vi känna av lite vinter. Jag tar fram mina varmaste tröjor och myser.
Tiderna är annorlunda och därmed också vanorna. Att få resa igen verkar ligga en bit fram i tiden. Tack och lov att jag har ett intresse som jag kan utöva och också dela med andra trots att jag sitter hemma i min 'ateljé'. Jag stickar och tittar på stickpoddar och får inspiration och massor av energi att göra mer. Det finns så många härliga stickare och handarbetare och otroligt mycket fin design 'där ute'.
Inspirerad av 'make9' från handarbetsvärlden, har jag det här året en plan för de plagg jag ska sticka. Naturligtvis kommer jag att sticka småvarmt och andra accessoarer och handarbeta med annat också men det får ta plats lite som det passar.
Mina 'make9', de nio plagg jag planerar att göra det här året, kommer jag att presentera ganska snart.
Nu till det som jag ska ta itu med samtidigt med det nya. Naturligtvis ska jag avsluta det jag har påbörjat, de plagg som väntar på färdigställande, mina UFO's och mina WIP's. Faktiskt så har jag bara fyra stycken men de har olika långt kvar till användning.
Mina pågående projekt som jag gör i samma garn men andra färger:
1. 'Tempt', kofta av Kim Hargreaves - ljunglila - ska bara sys ihop.
2. 'Helga', tröja av Louisa Harding - cerise med mönster i ljunglila och mörkblått - andra ärmen snart klar.
3. 'Candice', sommarkofta av Kim Hargreaves - mörkblå - halvvägs på andra framstycket.
4. 'Sloppy Joe', slipover av Sarah Hatton - har repat upp och ska börja om, funderar lite över färg.
Jag hoppas att det här ska inspirera andra handarbetare att avsluta det gamla, på något sätt. Antingen vill vi göra klart eller repa upp. Att ta beslut frigör energi så att vi samtidigt ivrigt vill påbörja nya roliga projekt!
We are a in the new year and finally we have got some snow and little feeling of winter.
I wear my warmest sweaters with joy.
Times are different and so are the habits. To travel seems far away...
I'm happy to have something that I love to do and that I can do it at home and still share it with others. I watch knitting podcasts and I get a lot of inspiration and energy from that.
The hashtag 'make9' came up and I decided to jump into it. A plan for this years projects is a very good idea.
But first I wanted to look through my WIPs and UFOs and decide what to do with them.
I have four, all garments and I want to finish them all. They are in different stages of fulfillment.
Here they are and I must say that to make a decision is the best thing you can do with something that has been in your knitting area for a while. Either finish it, frog it or unravel it to make something else or give the yarn away.


1. 'Tempt', kofta av Kim Hargreaves
Jag gör den i ljunglila, ska bara sy ihop och hitta knappar.

I make it in this light heather colour. Almost finished, only some sewing left and
to buy buttons.


2. 'Helga', tröja av Louisa Harding - cerise bottenfärg med mönster i ljunglila och mörkblått, andra ärmen snart klar.

The colous are cerise, heather, light heather and dark blur. Working on the second sleeve so soon blocking and sewing together.


3. 'Candice', sommarkofta av Kim Hargreaves - mörkblå - halvvägs på andra framstycket.

A summer cardigan. I make it in a dark blue, working on the second front then sleeves and sewing left.



4. 'Sloppy Joe', slipover av Sarah Hatton - började sticka den i ljusgrå mohair som jag hade kvar efter ett projekt till en vän. Det är helt enkelt fel färg för mig och har repat upp och funderar nu på ett annat garn. Jag vill gärna ha det här plagget.

I chose a yarn from my stash for this garment, a leftover from a project for a friend. This light grey is simply not my colour so I unravelled and looking for a better choice from my stash.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar