fredag 15 januari 2021

 Jag hade en ledig söndag, så underbart!

Med avslappning, soft musik & stickning.

Med inspiration från flera stickpoddar funderade jag över årets projekt, mina 'make9', de 9 plagg som jag planerar att sticka eller virka under det här året. En liten utmaning när det finns hur mycket fint som helst att välja bland. Dock insåg jag att det bästa är att välja utifrån det som jag redan har. Det finns nämligen 'lite' garn här hemma. Jag har alltid älskat garn och har haft lite för lätt för mig att shoppa loss när jag har sett något fint. Jag beundrar projektstickare, de som har klart för sig vad de ska göra och sedan köper garnet. Jag känner att jag i alla fall är på väg åt det hållet, kommer jag halvvägs är jag nöjd. För mig är garn glädje, det måste få finnas inom synhåll i mitt hem.
Så till de 9 projekt som jag har valt har jag allt jag behöver och i färger som jag gillar. Och jag känner mig riktigt nöjd med mina val. Allt vill jag verkligen ha och de är användbara plagg, både till vardags och när jag vill vara fin.
Jag måste tillägga att det har varit så roligt att göra den här listan. (Och jag kom ju på fler listor, som inspiration, kreativiteten flödade...)
Här kommer de, mina 'make9' för 2021.

Last Sunday, a day of complete freedom filled with soft music and knitting, I decided to make a plan for my knitting 2021. I had watched some knitting podcasts and was inspired by their choices and plans for 'make9'. It's something I had never done before. It was fun to look through my stash of patterns and yarns. Not that easy to choose but at least I decided that my 'make9' list would be a list of projects with yarns from my stash and patterns that I already had. And these projects have been on my mind for some time already.
It made the process much easier. I know that I can by yarn only because it's a lovely colour and quality. I wish that I was more of a project knitter. At least I think I'm going more in that way. There are so many garments that I would like to make but I need to knit up some of my stash first.
Anyway, I'm so pleased with my choices for this list of garments. If I want or need accessories, they are outside the list and I knit them when I have time.
For my 'make9' I have the patterns and I have the yarns. The colour of the yarn is below after the name of the garment/designer.
There are garments for the whole year, for everyday use and for dressing up.
So here it is, my 'make9' for 2021. Enjoy!


1. Honning, långkofta av Lene Holme Samsoe - brunröd

Honning, long cardigan by Lene Holme Samsoe -brownred


2. Olive Heather Skirt, kjol av Veronik Avery - mörklila

Olive Heather Skirt by Veronik Avery - dark purple


3. Chilly, kofta av Vibe Ulrik - mörkrosa

Chilly, cardigan by Vibe Ulrik - dark pink


4. Klänning/tunika, från Filati - mörkblå

Dress/tunic from Filati Magazine- dark blue


5. Långkofta med hålmönster, från Sandnes - svart

Long cardigan with lace pattern, from Sandnes - black


6. Amy, långkofta av Kim Hargreaves - brunsvart

Amy, long cardigan by Kim Hargreaves - black-brown


7. Davallia, kimonokofta av Isa Catepillán - virkad, brunlila

Davallia, kimono cardigan by Isa Catepillán - crochet, brownish purple


8. Tröja med flät/aranmönster, från Phildar - vit

Sweater with aran/cable pattern, from Phildar - white


9. Tröja med ok från Kreativ Stickning - beige/brun/natur

Sweater with yoke from Kreativ Stickning - beige/brown/natural


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar