tisdag 14 februari 2017

Från nystan till nystan / From Ball to Ball

Det är några år sedan nu. Jag ville sticka en 'Malin' 
från Rowan Knitting & Crochet Magazine 52. 
Det började bra. Jag hittade garnet i en jättefin färg. 

A few years ago I found the pattern 'Malin' in Rowan Knitting & Crochet Magazine 52. 
It started very well. I found the yarn in a lovely color.


 Felted Tweed Aran, Heather


Jag började sticka ganska omgående, bakstycket gjordes klart, påbörjade tveksamt framstycket men sedan tog det stopp. Något var inte bra. Men istället för att göra om så lät jag det ligga. För några månader sedan fick jag nog av mina UFO's. Pågående  och vilande projekt skulle göras klara eller repas upp. Jag bestämde mig för att fortsätta med Malin. Utan att tänka efter om jag faktiskt var nöjd med modellen i sin helhet.
Tröja blev så gott som klar. Det återstod endast att fästa en del garnändar. Jag provade och spegelbilden sa både ja och nej. Den övre delen av tröjan gillade jag enormt mycket MEN den nedre delen. Den både såg ut som och kändes som om jag hade på mig en säck. När jag tittar närmare i beskrivningen så minns jag vad det var som jag var tveksam till med sedan 'glömde bort'. Det var sista gången jag låter något ligga så här länge. Det ska kännas rätt annars så gör jag på annat vis eller något helt annat. 

I began the knitting, made the back, began doubtfully the front but then I just stopped. Something was something I didn't like. And I just left it in a basket. A few months ago I had enough of my UFO's. Either finish or unravel! I decided to finish this sweater even though I had my doubts.
I only had som ends to weave in when I tried it on. What I saw in the mirror said both yes and no. I loved the upper part BUT the lower part... it felt like and looked like I was wearing a sack. I read through the pattern and I knew what I hadn't liked so much. 
This was the last time I left something undone for so long. If it doesn't feel good it's not good!   






Malin har återgått till att vara nystan. Jag gillar garnet så mycket och har faktiskt redan tankar om vad det ska bli av det. Fortsättning följer...

Malin has returned to be balls. 
I love the yarn and I have another projekt for it in my mind. 
To be continued...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar