söndag 3 april 2016

Kaftan i frotté / Kaftan in terry cloth

Det känns så bra att ha klarat av att sy en enkel kaftan.
Speciellt eftersom det mönster jag hade inte var till någon användning. Faktum är att jag helt enkelt tänkte att det ska väl inte vara så svårt... så jag började med att göra ett hål för huvudet och sedan fick väninnan prova hela tygstycket. Utifrån det bestämde vi hur vid och hur lång kaftanen skulle vara och hur ärmarna skulle se ut. Hon ville också ha sprund i sidorna, skorstenskrage och fickor. 
Jag visualiserade mig fram i processen innan jag klippte och sydde.
Och här är den!
Vi är båda så nöjda och glada. Hon har äntligen en kaftan i frotté att mysa i efter bastun. Och jag har äntligen kommit igång med sömnad!

It feels so good to have made it, to sew a simple kaftan. Especially since the pattern I had was of no use. The fact is that I simply thought that it can't be that difficult... so I cut a hole for the head and my friend tried the hole piece of fabric on. From that we decided the width and the length of the kaftan and the sleeves. She also wanted side slits, turtleneck and pockets.
I visualized the process before I cut and sewed.
And here it is!
We are both very pleased and happy. She has a kaftan to cuddle in after the sauna. 
And I have got started with sewing!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar