lördag 6 april 2013

Boken om perfekt passform

Som vi alla vet har vi olika kroppsform och att en storlek eller form på ett plagg skulle passa alla är omöjligt. När jag stickar efter ett färdigt mönster är det alltid något som jag måste ändra på.
Att ändra längden på fram- och bakstycke är enkelt och oftast också längden på ärmar. Att ändra formen på ett plagg genom placeringen av ökningar och minskningar av maskor och varv brukar också gå bra.
Men det som jag tycker är lite svårare är att ändra
formen på ärmkulle och ärmhål.
 
Nu har jag äntligen hittat boken som förklarar hur jag ska göra!
 
Det här är en bok om konstruktion av plagg som du bär på överkroppen. Plagg som hänger från axlarna och som är konstruerade i stycken som sedan sys ihop. Anledningen är att plagg med sömmar sitter bättre. 
Boken ger dig de tekniska verktygen och kunskaper om hur du ska tänka och räkna när du vill skapa ett eget mönster
   och hur du anpassar ett färdigt mönster efter dina önskemål. 

Efter att ha bläddrat igenom boken inser jag verkligen att en stickdesigner har en stor fördel av att ha kunskaper i mönsterkonstruktion och sömnad.
 
 

 

Det här är en utmärkt bok som tar upp allt du behöver veta för att dina koftor och tröjor ska få den perfekta passformen.
 
Ett poem från boken:
 
'You did the best you could until you knew better, and when you knew better you did better.' (Maya Angelou)
 
Nu finns det hopp om bättre sittande plagg!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar