söndag 6 maj 2012

Virka på japanska

För snart tre år sedan, 2009, var jag till Japan på 'The 10th Nordic Knitting Symposium'.
Jag kom hem med nya erfarenheter och kunskaper. Jag kom också hem med garner, stickor, virknålar, mönsterböcker och några förpackningar med garn och beskrivning till enkla saker såsom halsband.
De förpackningarna hittade jag nyligen när jag städade upp bland garner och allt annat som har med handarbete att göra. Nu är det så fint och jag har ordning och reda så jag känner att det är dags att börja handarbeta på japanska!
På ett av symposiets föredrag lärde vi oss att det är fullt möjligt att, utan att förstå japanska, kunna läsa en japansk stick- och virkbeskrivning. Japaner är effektiva, noggranna och skickliga på att förenkla och använda symboler.

Den här boken visar symboler för virkning.
En liknande bok finns på amazon och yesasia.


Garnet som ska bli ett halsband är inköpt på Avril i Kyoto.
Så fint förpackat!


Och här är beskrivningen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar