lördag 26 maj 2012

Snart har jag en ny kofta!

 Alla delar är stickade och blockade och det är dags att sy ihop. Ibland är det bara så roligt och ibland skjuter jag på det och det beror på vad det är för plagg.

Det är ett tag sedan jag stickade ett plagg med ärmar. Att sy fast dem snyggt är en liten utmaning. Det är nämligen nu som jag kommer att se om stickfastheten var bra så att delarna passar ihop. När jag gör en provlapp så är maskantalet oftast perfekt men antalet varv stämmer sällan. Jag behöver ofta sticka fler varv. Det har jag naturligtvis tagit med i beräkningen men det kan ändå förändras lite under arbetets gång.


Jag har bara gjort ett par ändringar av formen så jag tror att jag bara behöver göra någon enstaka anpassning för att kunna sy ihop snyggt och att det ser bra ut!


Snart har jag en ny kofta!

Jag har många gånger tänkt att det skulle vara både roligt och nyttigt med en kurs i skrädderi och mönsterkonstruktion. Stickat är så tacksamt att arbeta med tack vare elasticiteten men det skulle ändå vara bra med mer kunskaper i passform och formgivning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar