onsdag 27 juli 2016

Loppisfynd / Flea Market Finds

Häromdagen besökte jag en väns loppis. Jag går sällan 
på loppisar för jag tycker att jag har tillräckligt med saker. 
Dock visste jag att det skulle finnas garn vilket verkar vara 
en helt annan sak.

The other day I visited a friend's flea market. 
I usually don't go to flea markets since I think I have enough stuff already but... 
I knew there was yarn which seems to be quite another thing. 


Fyndet blev en hög sticktidningar från 80- och 90-talet, 
700 g virkgarn i bomull och 1,5 kg Triplex kamgarn. 
Det här garnet var obekant för mig men jag hittade snart lite fakta. Det är ett norskt 4-trådigt ullgarn som har en speciell tvinning och är ett lättstickat, mycket slitstarkt och formfast garn som inte noppar. Garnet användes mest till vantar, mössor och norska skidtröjor och var populärt på 60-70-talet och in på 80-talet. 
Funderar... en skogsgrön tröja med inslag av beige skulle vara fint.

The finding was a pile of knitting magazines from the 80's and 90's, 700 g crochet yarn in cotton and 1,5 kg Triplex kamgarn. I've never seen it before but I soon found some information about it. 
It's a Norwegian 4-ply wool yarn with a special twist. It's easy to work with, very sturdy, keeps its shape and with no pilling. It was mostly used for mittens, hats and ski sweaters and was popular in the 60's, 70's and early 80's.
Thinking... a sweater in forest green with some pattern in beige would be nice.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar