söndag 5 juni 2016

Masktäthet / Gauge / Tension

Jag hade 'turen' att hitta ett par nystan av summerlite 4ply i mitt lilla garnlager. Ett i vitt och ett i ljuslila. Antagligen har jag inhandlat dem för att prova något på stickmaskinen. Det var ju toppen att inte behöva ta av garnet som ska bli koftan Hiyama! Nu kunde jag virka två provlappar för att kontrollera masktätheten och så kan jag spara lapparna. 
Jag stickar oftast ganska fast och detsamma verkar gälla virkningen.
Provlappen i ljuslila är med rekommenderad virknål 3 mm och den i vitt med virknål 3,5 mm.
Masktätheten blir förstås rätt med den tjockare virknålen.

I was 'lucky' to find a couple of skeins of 'summerlite 4ply' in my stash. One in white and one in light purple. I have probably bought them to try something on my knitting machine. It was great that I could make the swatches and then keep them. I'm a tight knitter and a tight crocheter as well. The swatch in light purple is made with the recommended crochet hook 3 mm and the one in white with 3,5 mm. The gauge/tension is correct with the larger one, as I already had assumed.


Jag tycker båda lappar är fina och det leder naturligtvis till tankar om att virka både tavlor, kuddar och gardiner.
Men nu börjar jag med koftan för jag tycker bäst om att göra sån't som jag kan bära på kroppen.

I like both swatches and it gives me ideas about making wall hangings, cushions and curtains. 
But first the cardigan, Hiyama. Because mostly I like making things to wear.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar