onsdag 4 mars 2015

Asymmetrisk kofta / Asymmetric Cardigan

Koftan med olika framstycken är äntligen klar!
Jag är nöjd för det har varit lärorikt! Under arbetets gång har jag upptäckt hur en modell med en viss design som på bild är uppstickad i en liten storlek, kan behöva genomgå lite förändringar när man stickar en större storlek och/eller förlänger delar. Jag inser också att när man formger ett plagg med stycken i olika mönster så kan de stretcha lite olika. Framstycket med flätan tycker jag att hänger ut mer på längden. Det kan kanske också bero på att jag har använt ett annat garn. Det märks förstås dock mindre när koftan är knäppt. Bakstycket är också 'randigt' så det är bara ena framstycket som avviker. 

 The cardigan with asymmetric fronts is finally finished! I'm happy with it especially since I've learned a lot from this knitting project. While knitting this cardigan I've really realized that when you see the garment on a picture, it is often knitted in a small size so maybe you need to make some changes regarding the pattern when making a larger or longer version. And different patterns/textures behaves differently. I think that the front with the cable stretches more lengthwise. Maybe it also depends on the yarn. While fastened it's less noticeably. The back is also 'striped' so the right front is the only part that differs.


Ärmarna blev kanske en aning för långa, något som jag är ovan vid. Oftast är ärmarnas längd för kort i de flesta beskrivningar, speciellt för en långarmad som jag, så jag brukar förlänga 'per automatik', vilket jag också gjorde den här gången. Dock är originalet designat med längre ärmar, det insåg jag när jag hade sytt fast dem. Men ärmar kan man vika upp vid behov så den här koftan kommer jag att använda mycket!

The sleeves are somewhat too long, something I'm unaccustomed with. Very often in knitting patterns, the sleeves are too short, especially for a 'long armed' like me, so I use to lengthen automatically. Which I did this time as well. But this cardigan is designed with longer sleeves, which I noticed when I had sewn them in place. But sleeves can be fold up when needed so this cardigan will be used a lot!


Stickad i Wool Cotton från Rowan.
The yarn is Wool Cotton from Rowan.
   

Beskrivning finns på Ravelry.
Pattern on Ravelry.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar