onsdag 28 december 2022

Garnet bestämmer / The yarn decides

Jag köpte garnet för ett sticka koftan 'Ena', en design av Linda Marveng. Efter att ha provstickat så insåg jag att det här garnet vill bli något annat, dock av samma designer. 

I bought the yarn to knit the cardigan 'Ena', a design by Linda Marveng. But after trying it out, I realized that this yarn wants to be something else, but by the same designer.



Garnet är en rustik blandning av merinoull, babyalpacka och silke. Färgen heter Rosebay.

The yarn is a rustic blend of merino wool, baby alpaca and silk. 
The color is 'Rosebay'.


Garnet har ett tweedigt utseende och en fin lyster som gör att man behöver tänka efter lite innan man bestämmer sig för vad det ska bli. Jag tycker att garnet trots sin rustika sammansättning och utseende, känns lite lyxigt. Så då blir det ett lite lyxigare plagg, kimonon 'Kohno', av samma designer.

The yarn has a nice tweedy look and a luster that made me think a little more before I decided what it will be. I think that the yarn, despite its rustic composition and appearance, feels a bit luxurious. So then it will be a slightly more luxurious garment, the kimono 'Kohno', by the same designer.


Kimonon stickas fram och tillbaka i stycken som sedan sys ihop. Ärmarna är vida raglanärmar. Kimonon är rymlig och jag kommer att göra den lite längre så den passar min längd.
Tyget blir stabilt tack vare det flätliknande mönstret och har också en tyngd som gör att det faller väldigt fint.
Det kommer att bli en stilig kimonokofta.

The kimono is knitted back and forth in pieces which are then sewn together. The sleeves are wide raglan sleeves. The kimono is roomy and I will make it a little longer so it fits my height.
The fabric is stable thanks to the braid-like pattern and it also has a nice drape.
It will be a stylish kimono style jacket.

 
Samtidigt passar jag på att delta i en KAL, en 'knitalong', 
Any Marveng KAL 2022 & 2023. Det är andra gången jag deltar i en KAL men första gången hoppade jag av. Den här gången ska jag vara med och bli klar i tid, före 30 juni 2023.

At the same time, I take the opportunity to participate in a KAL, a 'knitalong', Any Marveng KAL 2022 & 2023. It is the second time I participate in a KAL but the first time I dropped out. This time I will stay with it and finish on time, before June 30, 2023.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar