söndag 25 december 2022

Bedford - en rustik tröja / Bedford - a rustic sweater

Jag har länge insett att jag gärna stickar fina plagg, plagg som som jag har när jag vill klä upp mig, känna mig fin eller helt enkelt avvika från vardagen. Jag faller för modeller, färger, mönster och garnkvaliteter som jag bara vill ha för att de är oemotståndliga. 
Dock både behöver jag och vill ha lite mer varma och tåliga plagg för vardagen. 

I have long realized that I like to knit nice garments, garments that I wear when I want to dress up, feel good or simply deviate from everyday life. I fall for models, colors, patterns and yarn qualities that I just want, because they are irresistible.
However, I both need and want slightly warmer and more durable garments for everyday use.


Garnet är Shelter från Brooklyn Tweed. 
Det är ett riktigt rustikt garn, spunnet för att var luftigt, lätt och mycket varmt.
Färgen heter Truffle Hunt och är en mörkbrun jordig färg.

The yarn is Shelter from Brooklyn Tweed.
It is a truly rustic yarn, spun to be airy, light and very warm.
The color is called Truffle Hunt and it's a dark brown earthy color.


Tröjan är stickad runt nerifrån och upp. Jag har stickat den i en storlek som ger ca 10 cm rörelsevidd och jag har också förlängt kroppen med ca 5 cm. Ärmarna har jag stickat fram och tillbaka för att jag föredrar det. Jag tycker om att sy ihop och jag gör det bra. Delarna stickas sedan tillsammans i oket som har raglanutformning för ärmarna.   

The sweater is knitted in the round from the bottom up. I have knitted it in a size that gives about 10 cm of positive ease and I have also lengthened the body by about 5 cm. I have knitted the sleeves back and forth because I prefer it that way. I enjoy sewing and I'm good at it. The pieces are then knitted together in the yoke, which has a raglan design for the sleeves.


Vid avmaskningen för halsringningen stickar man fram och tillbaka. Halsringningen blev lite för stor så på halskantens nästsista varv ribbstickning, innan avmaskningsvarvet, så minskade jag 4 maskor vid respektive axel genom att sticka ihop två maskor. Jag gjorde sedan en helt vanlig avmaskning och det blev riktigt bra.

When casting off for the neckline, you knit back and forth. The neckline was a little too big, so on the neck edge's next-to-last round of rib knitting, before the slip-off round, I decreased 4 stitches at each shoulder by knitting two stitches together. I then did a completely normal cast off and it turned out really well.


Tröjan är tvättad och den torkade förvånansvärt snabbt. 
Nu vill den bli använd.
En riktigt mysig och oöm tröja för vardagen.

The sweater has been washed and it dryed quite quickly. 
Now it wants to be worn.
A really cozy and tough sweater for everyday use.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar