måndag 23 april 2012

En enkel halsduk

Jag har länge velat göra något av ett silkesgarn som jag köpte i Japan 2009. Jag var på 'The 10th Nordic Knitting Symposium'. En fantastisk resa på alla sätt samt att jag kom hem med garner i silke som jag köpte för att de var vackra. 


Lätt att göra, mycket användbar samt att en garnhärva kan räcka.
Det är en scarf i enkel spetsstickning jag talar om.
Det här garnet är ganska tunt, 100g/500m. Jag provade mig fram till stickor 3,5mm samt att 50 m i mönstret nedan blir en ca 18 cm bred scarf. Hur lång den blir får vi se, jag stickar så långt garnet räcker.  


I en mönsterbok hittade jag följande spetsmönster,
delbart med 4 + 2:

v.1  2r, (1a, 3r) varvet ut
v.2  2a, (2r tills, 1 omslag, 2a) varvet ut
v.3  3r, (1a, 3r) till 3 m kvar, 1a, 2r
v.4  2a, (1 omslag, 1öhpt, 2a) varvet ut

(öhpt: lyft 1r, sticka 1r, dra den lyfta m över den stickade rm)

Välj ett tunt, mjukt och behagligt sommargarn.
Lägg upp 50 m och sticka 4 v rätstickning.
Börja sedan med mönsterstickningen och upprepa varv 1-4. Längden bestämmer du och garntillgången. 150-200 cm om du vill vira den flera varv runt halsen.
Avsluta med 4 varv rätstickning och maska av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar