söndag 12 februari 2012

Boleron blir fin

Att kopiera ett maskinstickat plagg har gjort att jag lärt mig flera nya tekniker. Nu när bolerons huvuddelar är ihopsydda så är det dags för slutarbetet.


Jag stickar resårerna separat för att sedan sy fast dem med efterstygn. Japansk uppläggning som ser ut som om resåren är maskinstickad, ger både elasticitet och styrka. Dessutom ser det väldigt bra ut.




De tekniker jag använder har jag hittat i olika stickböcker. För den som verkligen tycker om att sticka och vill lära sig mer är Bonniers stora bok om stickning ett måste. Där står så gott som allt. Men som med allt annat så finns det mycket på marknaden och även på andra språk förstås. En annan bok som är mycket användbar är Big Book of Knitting. Den kan kännas lite omodern men beskrivningen av teknik och funktion är tidlös.
Det är så roligt att sticka och när man lär sig fackspråket på andra språk blir det ännu roligare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar