tisdag 24 januari 2012

Färgstarkt för halsen

'Jag skulle vilja ha en halsduk som är som en cirkel. Kan du göra en så'n till mig?'
Det var en väninna som hade sett något som hon blivit så förtjust i. Hon uppskattar välgjort handarbete och 'intressant' design och att ha något som 'ingen annan har'.
Jag tittade i några stickböcker och hittade en modell. Hon tyckte den var fin och så valde vi garn ur min samling.

Modellen är en design från Classic Elite Yarns.
Mönsterboken heter Alpaca Stories och modellen heter 



Halsduken består av två 'enkla' halsdukar som sys ihop till en tub och sedan syr man ihop ändarna till en cirkel.
Det är alltså ganska lätt att designa en helt egen modell. Det viktiga är att sticka provlappar och blocka dem så att man får fram masktätheten. Det är speciellt viktigt när man stickar spetsmönster. De båda delarna ska helst vara lika stora.




De garner jag har använt är Alpaca Silk till spetsdelen och Merino Silk till den slätstickade delen. Båda garner är från Hjertegarn och något som jag fyndat någon gång. 
Om ni tycker att den slätstickade delen ser ovanligt jämn och fin ut så beror det på att den är stickad på maskin. 

Det är lite pyssel att sy ihop. Återkommer om någon dag!

1 kommentar:

  1. Hej Alice!

    Vilken fin sida!!

    Jag hoppas att du inte misstycker att jag delade sidan på FB. Det finns ju flera som ville kika in och ta del av dina fina alster!

    Kram, Sussi

    SvaraRadera