torsdag 26 januari 2017

Ärmlös / Sleeveless

Om det man tänkt göra visar sig att bli mindre bra är det bäst att tänka om. Helst innan man kommit så långt att plagget är så gott som färdigt.

Med tröjan Glacier så slutade jag helt enkelt att sticka på den när jag hade gjort ett halvt bakstycke. Det fick vila ett tag. Både garn och mönster var något som jag ville använda men hur? 
Vad behövde jag som jag skulle använda?
Det blev en ärmlös tröja, en slipover.

It's better to reconsider what your are knitting before it's finished. Which I did with the sweater Glacier. After a half back I gave it a rest. I loved the yarn and the pattern but I felt I wanted to knit something I should wear more. And here it is, the sleeveless sweater.


Designad med lika fram- och bakstycke och en värmande polokrage.

Designed with the back and the front alike and with a warming roll-neck.


Stickad med lite formgivning efter mina mått och omvänd slätstickning vid sidorna för en mer figurnära form.

Knitted with some shaping after my measures and with reversed stockinette stitch 
on the sides for a slimmer shape.


Det oplanerade kan bli bättre än väntat. 
Besluten om hur jag skulle göra tog jag steg för steg under stickandet. Jag är nöjd.

What is unplanned can be better than expected.
I took the decisions step by step during the knitting. I'm pleased.


Garnet heter Brushed Fleece och är från Rowan.
Mönster, mönsterböcker och garn finns hos
Wincent, Norrtullsgatan 27 i Stockholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar