onsdag 14 mars 2012

Lyxigt silke

Naturligtvis handlade jag garn på min resa. Trots att jag har ganska mycket så är det alltid något annat som jag skulle vilja ha just nu. Att titta på, känna på och shoppa garn är ett av mina största nöjen. Färgerna och kvaliteterna får mig att glömma tid och rum och bilder av olika kreationer dyker upp för min inre syn.
Den här gången handlade det om silke. Jag skulle vilja göra en fin topp till sommaren och här är garnet.



 

Garnet är i 100% shappe-silke som är ett kardat silke med 3-5% sericin, dvs silkeslim, kvar i fibern. Sericin är en eftertraktad råvara inom kosmetikindustrin där man använder det i krämer. Silkesfibern har liksom ullen både värmande och svalkande egenskaper. Silke består av samma ämnen som huden och är mycket behagligt att bära.



 Garnet är inköpt på Le Comptoir i Paris. En liten charmig handarbetsbutik som för garner i mycket hög kvalitet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar